Temaveckan 2015 blev fantastisk

Under vecka 7 har klasserna i Rydö skola arbetat på olika sätt med ortens kulturhistoria. Allt inom det projekt som Rydö historiska förening driver, kallat Barnens kulturmiljö. Temaveckan avslutades med en imponerande redovisning på fredagen den veckan.

Varje klass fick en plats i Rydöbruk som de skulle arbeta med. Tanken här var att barnen skulle lära känna sitt Rydö och den fantastiska kulturhistoria som orten och dess omgivningar har. En sak som var viktig var att barnen skulle skapa ett resultat på ett eller annat sätt, och barnen överträffade nog allas förväntningar. Både skolledning, lärare och de i projektgruppen som fanns där att stötta skolan under temaveckan.

Klass 1-2 arbetade med kapellet

Modell av Rydö kapellDen yngsta klassen arbetade med Rydö kapell. Det gjorde ett spännande besök där Lasse berättade om kapellets historia, om branden och om hur folk åkte runt på lastbil för att sjunga ihop pengar för att bygga det. Det är klart att rydöborna villa ha en egen kyrka, så att de skulle slippa promeneratill Färgaryd eller Långaryd för att delta i gudstjänster.

Barnen valde att redovisa det genom att bygga en modell av kapellet, spela en musikal med sång och berättelse om platsen. Angelika Ahlefeldt-Laurvig hjälpte den här klassen att skapa en spännande musikal som handlade om hur kapellet brann ner.

En av de händelser som verkade mest spännande var Gunnars död. Gunnar är den första person som begravdes vid kapellet, faktiskt på dagen då det invigdes. Han var en ung pojke som råkat ut för en bukhinneinflamation som ledde till att han dog.

Klass 3-4 arbetade med Knystahall

Modell av Knystahall idag3-4:ornat arbetade Knystahall, och det blev fantastiska skulpturer från olika tider. Knystahall är en stor sten, och där kom Ove Gustavsson in och lärde barnen att artbestämma stenar, vilket många barn tyckte var spännande.

Knystahall har dessutom en intressant historia som gränssten på olika sätt. Mellan Sverige och Danmark, likväl som mellan Halland och Småland.

Den här klassen valde att teater som en del av redovisningen. Här gestaltades hur arg jätten blev när kyrkklockorna i Långaryd ringde till gudstjänst. För att tysta klockorna lyfte jätten upp ett stort klippblock och kastade de mot kyrkan, men stenen var för tung och landade i Rydö.

Modell av Knystahall under istidenI redovisningen fick vi också höra om alla kungar som passerat stenen, och att inskriptioner finns av Gustav II Adolf, Carl XVI Gustav och drottning Silvia.

Några barn berättade om olika stenar de hittat runt Knystahall, och hade en utställning med olika mineraler.

Barn ur den här klassen fick också vara med i direktsändning i Radio Halland. Reporten verkade tycka att just berättelsen med jätten var spännande.  Han frågade barnen om de trodde att jätten kastat stenen. Svaret han fick var:

”- Jaa, eller så var det istiden.”

Modell när jätten kastar KnystahallSkulptören Ulf Hansson och Maria Kulju var med och hjälpte till i den här klassen, och det skapa gipsmodeller av Knystahall.

Givetvis gjordes modell av sägnen där jätten kastar Knystahall, men där skapades hur Knystahall kom ur isen när den drog sig tillbaka vid istidens slut. Några av barnen valde att göra en skulptur av hur stenen ser ut idag.

Klass 5-6 arbetade med Lilla damm

Lilla damm nere vid Knystaforsen har en spännande historia och det har hänt mycket kring dammen där. Det var där järnbruket etablerades 1742, och där det senare blev sågverk och alldeles i närheten pappersbruk, senare leksaksfabrik och idag ett företag för butiksinredningar.

Modell av pappersbruketKlass 5-6 fokuserade inte så mycket på själva dammen i sin redovisning. Kjell, som idag bor i den byggnad som varit såg och senare restaurang, berättade om ett hus som brunnit ner på andra sidan dammen. Den berättelsen fångade störst intresse bland eleverna. Nyfikna grävde de vidare om vad som hade hänt flickan Inez, som avled efter att ha blivit svårt brännskadad när huset brann.

Historien gjorde att det blev väldigt naturligt att diskutera källkritik och vad som var sant. Det finns många olika rykten om branden, och varför flickan fanns i huset innanför låsta dörrar. Hur kan vi säkerställa vad som faktiskt hände, och vad var bara rykten? Det blev undersökningar i arkiv och intervjuer. En bra övning i källkritik, och en påminnelse om att det inte bara är i Internets-tidevarv som källkritik är en egenskap för få besitter.

Några barn i den här klassen spelade en teater om händelsen med Inez. Några byggde en modell av pappersbruket, som ligger på andra sidan Nissan från dammen sett. De berättade om fabriken, bland annat om linbanan som gick från fabriken upp till järnvägen.

En grupp hade gjort en tidslinje och berättade om de olika epokerna runt Lilla damm, och dagen avslutades med lekar. Lekar som hade tema Lilla damm på olika sätt. Ett kreativt sätt att redovisa ett arbete.

Den här klassen fick lära sig lite om att skriva blogg av Christian Dahlqvist som hjälpte till där. Eleverna bloggade kort om sina dagar under temaveckan.

Projektet fortsätter

Den här temaveckan var startskottet för projektet Barnens kulturmiljö, och kommer fortsätta under de kommande åren. Dock inte lika intensivt som denna första vecka, men på olika sätt kommer Rydö historiska förening i samarbete med skolan lyfta in Rydöbruks kulturhistoria i undervisningen.

Du kommer kunna läsa mer om hur projektet utvecklar sig på den här sajten.

One thought on “Temaveckan 2015 blev fantastisk

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *